Presentatie #smc036: Social Analytics

smcalmere_logo1Gisteravond was ik bij de Social Media Club Almere, oftewel #smc036, waar het programma in het teken stond van Social Analytics. Op verzoek van de organisatie hield ik een presentatie over hoe je social media kunt doormeten in Google Analytics. Tevens ging ik in op het selecteren van een social media monitoringssysteem.

Maar eerst was het woord aan Martijn Rijk, die voor Obi4wan werkt. Hij vertelde over online monitoren en analyseren:

Met de komst van sociale media is het voor merken en bedrijven belangrijk om te weten waar conversaties plaatsvinden over hun merk. Wie zegt wat, waar, wanneer, waarom en met welk sentiment? Als je dat allemaal weet, wat kun je er dan mee? Er zijn handige instrumenten om goed naar je doelgroep te luisteren. Maar wat kun je nog meer met deze gegevens? Martijn geeft in zijn presentatie een overview van hoe je je social media kanalen kunt monitoren en hoe je het maximale uit deze gegevens kunt halen.

Na een korte pauze was het mijn beurt. Mijn presentatie-intro:

Dat er meer te analyseren valt als het gaat om social media dan aantal volgers en likers weten we inmiddels wel. Hoe je dat doet blijkt voor veel marketeers toch nog wel een beetje zoeken. Maar hoe toon je het nut van social media aan als je het niet meetbaar kunt maken? Zorgen social media voor omzet voor jouw bedrijf? En wat kun je nu precies  met commerciële monitoringsystemen? Rianne laat je zien hoe je je social media acties kunt meten, monitoren en analyseren met Google Analytics en wat de mogelijkheden zijn van het monitoringssyteem Coosto.

Was je er niet bij? Jammer! Natuurlijk heb ik mijn slides gelijk even online gezet (zie hieronder). Doe er je voordeel mee! En heb je vragen, benader me dan gerust.

De avond werd door de Clipjesfabriek vastgelegd, wat resulteerde in een prachtig filmpje, waarin ik ook nog aan het woord kom:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>